Млади, академски сликари Милан Јожић и Ненад Балта осликали су мотиве Градишке у прошлости на зидовима стамбене зграде у центру града и на савском мосту. Први мурали унијели су свјежину у граду на Сави, гђе највећи дио фасада и других површина стамбених и пословних зграда ђелује монотоно и запуштено. Иницијатор сликања на зидовима је “Завичајни музеј”.
У овој установи одлучни су да сликањем, израдом спомен-чесми, статуа и биста знаменитим личностима те филмовима, књигама о прошлости Градишке и археолошким открићима укажу на важност овог краја. Израду мурала који симболише природни амбијент, друштвени живот и историјско наслијеђе помогла је градска управа.
-Слика на зиду у Видовданској улици, мотив јабуке у руци јасно говори о нама, о крају гђе се производи воће. Приказали смо и старине, древне зграде али и нове грађевине, споменике, садашњост Градишке. Све то се преплиће градећи јединствен мотив који нас је инспирисао да урадимо мурал. Вјерујем, на основу првих реакција становништва, да се наш рад допао и њима, да су у томе препознали поруку коју смо послали – казао је сликар Милан Јожић.
Сликар Ненад Балта каже да су љетос, израдом мотива Градишке у прошлости на савском мосту, на површини која је била запуштена, схватили да њихов рад има подршку. -То је био први и важан испит за све нас. Уредили смо пролаз испод моста на својствен начин. На тој површини су слике Градишке које више нема у стварности јер припада давној прошлости. Сликама смо сачували успомену на савске обале, ријеку, мостове, објекте…То нам је био путоказ да идемо даље – казао нам је Балта.
Милан Јожић
Он истиче да је први мурал на великој површини, од 130 квадрата стамбене зграде у Видовданској улици, за њих представљао велики изазов и важно умјетничко ђело. Балти и Јожићу у овом послу помагао је и њихов колега, такође академски сликар Александар Обреновић.
-Настојали смо на два мјеста, на мосту и стамбеној згради приказати значајне градишке симболе, али у модернијем стилу. Када смо бирали боје, настојали смо да се уклопе. Пошто је зграда висока, хтјели смо да буде у складу са небом. Руке које држе јабуку су јачих, изражајнијих боја како би привукле пажњу пролазника, у чему смо и успјели – рекао је Обреновић објашњавајући поруку мурала у Градишки, на мјесту које је веома видљиво.
Бојан Вујиновић
Бојан Вујиновић, директор “Завичајног музеја” Градишка каже да мурали представљају дио послова које је зацртала ова установа. -Муралима желимо дати нову димензију центру града, учинити га модернијим, у складу са мјестима у региону. Такође, примјетне су и друге промјене које ће Градишки дати другачији смисао, нагласити вриједности које посједујемо. Кључно је неколико фактора, спремност младих умјетника на сарадњу, подршка градске управе и идеје наше али и других установа културе – казао је Вујиновић.
Он је подсјетио да је у току изградња трга посвећеног Чубриловићима, знаменитој градишкој породици, на којем ће бити постављена статуа Вељка Чубриловића. Такође је у току снимање документарно-играног филма о Вељку Чубриловићу.
У градском парку ускоро ће бити завршена градња спомен-чесме посвећене Диани Будисављевић која је у Другом свјетском рату спасавала ђецу са Козаре. Објављено је и неколико књига о прошлости Градишке аутора Бојана Вујчића, историчара и кустоса у “Завичајном музеју”.
Зидно сликарство
Зидно сликарство или мурал је свака врста сликања на површини зида или другој великој трајној подлози. Некада су зидне слике имале велику важност, не само као украшавање вјерских и стамбених просторија, него и као исказ богатства и покровитељства. То је најстарији облик сликарства који се јавио прије 31.500 година, у вријеме Палеолитичке умјетности, на зидовима шпиља у којима су обитавали први људи. Сликане су прскањем боје пљувањем или примитивним четкама од расцијепљених грана с природним пигментима из околине, помијешанима са животињском машћу. Обриси су тамни, а понекад је искориштена и сама форма зида, удубљења и испупчења, за ликовно обликовање животиња.
Извор: Српска инфо